2010. február 6., szombat

Leveles krumplis „pogi”




Először Moha csodás képei ragadták meg a fantáziámat, aztán a receptet is átnéztem, sőt Csincsilla pogácsáit is megnéztem. Délutánra pókerpartit terveztünk a gyerekkel, gondoltam arra, pont jó lesz egy kis rágcsálni való. A kártyaparti érdeklődés hiányában ugyan elmaradt, a pogik azért elkészültek. A tészta állagra nagyon jó, könnyű vele dolgozni, de nekem sótlan és kicsit száraz lett az eredmény. Ez adódhatott abból, hogy én libazsír helyett pálmazsírt használtam, bár szerintem inkább a sütési idő és a hőfok máshogy működik az én sütőmben. A pálmazsír ugyanis ugyanolyan zsíros, mint a többi zsír, így szerintem ez a változtatás nem olyan fokú, mintha mondjuk vajat használtam volna zsír helyett. Mindenesetre tapasztalatokat szereztem bőven a sütés során. Az első sütést hőlégkeverés nélkül 210 C-on 15 perccel kezdtem, de tésztának és a szezámmagnak semmi színe nem volt, ráadásul a tészta sem jött fel olyan nagyon. Ráhúztam még 5 percet, szín továbbra is semmi, viszont jól kiszáradt. Következő tepsinél hőlégkeverésen sütöttem 190 C-on 10 perc alatt megsült a teteje (ezen sajt volt), az alja még nem volt jó így még 5 percre visszatettem. Szépen megemelkedett, ropogós volt, finom lett. Harmadik tepsi, megint szezámmagos, szépen megemelkedett, megpirult, de kissé kiszáradt. A recept mindenképpen jó, érdemes tovább kísérletezni, de legközelebb egy kicsit több pálmazsírt teszek a tésztába, kicsit vastagabbra nyújtom (azt hiszem nekem kicsit vékonyabb lett, mint ahogy Moha ajánlotta) és maradok a hőlégkeverésnél. Úgy látszik az én sütőm ebben jobb. 



Hozzávalók:

30 dkg főtt, áttört krumpli
40 dkg tönkölybúza fehérliszt
20 dkg tk. tönkölybúzaliszt
1 ek himalaya só (legközelebb púpozva teszem)
csipet aszkorbinsav
2 dl langyos rizstej+ 2 ek víz
3 dkg élesztő
1 tk cukor
10 dkg pálmazsír (legközelebb kicsit több)

3 ek pálmazsír
himalaya só
fokhagymapor
asafoetida
őrölt chili paprika

reszelt sajt
szezámmag
sós víz


Az élesztőt felfuttattam 1 dl langyos tejben elkevert cukorral. A liszteket összekevertem a sóval, az aszkorbinsavval, hozzáadtam a krumplit, az olvasztott és langyosra hűtött pálmazsírt és a felfutott élesztővel és a maradék tejjel rugalmas tésztát dagasztottam. Nekem még szükségem volt 2 ek vízre is ehhez a művelethez. A tésztát meleg helyen duplájára kelesztettem, majd téglalap alakúra nyújtottam, és megkentem a pálmazsírral, melyet előzőleg meglangyosítottam és elkevertem benne egy kis sót, fokhagymaport és asafoetidát és chili paprikát. A megkent tésztát feltekertem mint a bejglit és letakarva hagytam fél órát pihenni. Miután letelt az idő újra kinyújtottam ujjnyi vastagra (annál egy kicsit vékonyabb lett), lekentem langyos, sós vízzel, egyik felét megszórtam szezámmaggal, másik felét reszelt sajttal és kockákat vágtam belőle. Sütőpapírral bélelt sütőlapra tettem és előmelegített sütőben fentiekben leírt módon sütöttem. (Legközelebb hőlégkeverésen, 190 C-on 15 perc.)



4 megjegyzés:

  1. Észrevetted, hogy a himalája só nem olyan sós?

    Mi már alig eszünk sót, és ebben nagy szerepe van a himalája sónak. Amióta azt használom, szó szerint szokunk le a sóról. Sültkrumplit simán só nélkül esszük, és iszonyat jó úgy is. A himalája mintha jóval sótlanabb lenne, mint a többi, és így szépen egyre kevesebb sót használ az ember. Szép fokozatosan persze.

    VálaszTörlés
  2. Bizony ezt a receptet már én is kinéztem Moha konyhájában.
    A te pogácsáid is nagyon jól néznek ki, mostmár muszáj nekem is megsütnöm, mert álmaimban is krumplis pogácsák fognak kísérteni. :-)

    VálaszTörlés
  3. Szepyke, igen észrevettem, ráadásul az íze is fokozatosan jön elő. Jártam már úgy, hogy sóztam, kóstoltam, sóztam, kóstoltam, sóztam, majd mire kész lett iszonyúan elsóztam. Mint múlt hétvégén a tejszines pulykahússal töltött tésztát. Brrrrr.:))


    Szamóca, köszönöm, de van még mit gyakorolnom ezen a recepten, bár elfogyott, de nem lett tökéletes.:))

    VálaszTörlés
  4. Igen, ezzel is meg kell tanulni főzni.

    Szerinted, az, hogy nem jódozott, az nem baj?

    VálaszTörlés