2009. december 22., kedd

Mézes korong


Ez az aprósüti minden karácsonykor és néha máskor is elkészült Nagyikám konyhájában. Aztán a Mama megöregedett és már nem sütött főzött, de sokszor emlegettük a híres mézes korongot. Valamiért - ki tudja miért - csak emlegettük, de eszünkbe sem jutott megkérdezni a receptet. Aztán Mama az égbe költözött, „fejében” a recepttel. Nem tudom feltűnt-e már nektek is, hogy azután kezdjük el igazán értékelni a dolgokat amikor már nem a miénk többé. Miért van ez? Sajnos velem is megtörténik, nap, mint nap, hogy akkor kapcsolnék végrehajtás üzemmódba, amikor már esélyem sincs a megvalósításra. És csak állok bénán azzal az érzéssel, hogy na ezt is elmulasztottam. Úgy tűnt a mézessel is ugyanez a helyzet, de aztán Anyukámtól megörökölt, kézzel írt receptjei között rábukkantam a megoldásra. S mivel az év amit magunk mögött tudhatunk meglehetősen nehéz volt családtagjaink elvesztése szempontjából is, elhatároztam, hogy két olyan sütit is el fogok készíteni ami Anyu és a Mama nevéhez fűződik, ezzel is emlékezve rájuk.

A mézes persze korántsem úgy sikerült, mint ahogy az az emlékeimben élt. Mamáé sokkal inkább méz ízű volt, sötétebbre sült, vékonyabb volt és nagyobb. Ezek csak részletkérdésnek tűnhetnének, de mégsem. Az ízt, az állagot nagyon is befolyásolják. Azért jó, aki nem evett az eredetiből észre sem veszi, csak sajnos akik hozzánk hivatalosak Szentestére, mind tudják, milyennek kéne lennie. Szóval, mint a népmesében: meg is sütöttem a Mama sütijét meg nem is, finom is, meg nem is. Fogok még próbálkozni vele.



Hozzávalók:

50 dkg liszt
7,5 dkg cukor
12 dkg puha vaj
1 sütőpor
2 kk. fahéj
12,5 dkg méz
1 tojás+1 sárgája
dió

A dió kivételével minden összetevőt összegyúrtam, 3-4 mm vastagra nyújtottam és nagyobb (4 cm átmérőjű) korongokat szaggattam ki belőle. Sütőpapíros tepsire tettem, egymástól 5 cm-s távolságra, megkentem 1 tojás+kis víz keverékével és egy fél diót nyomtam mindegyik közepébe. 165C-ra előmelegített sütőben hőlégkeverésen (lehet, hogy jobb lenne anélkül) sütöttem 10 percig. Rácsra tettem teljes kihűlésig, majd fémdobozba pakoltam.


Ötlet: ha az aprósüti túlsül és kemény lesz, kiszárad egy gerezd almát kell mellétenni. Néhány nap alatt visszanyeri nedvességtartalmát.


4 megjegyzés:

  1. Az, hogy vékonyabb lett és picit más-részletkérdés...Nekem más az üzenet és az nagyon kedves, nagyon emberi: benne van a szeretet!

    VálaszTörlés
  2. Örülök, hogy újra itt vagy!
    Boldog Karácsonyt!

    VálaszTörlés
  3. De jó! Nálad is mézes! Gyűjtögetem, hasonlítgatom ezeket a recepteket most, mindegyikből tanulok valamit.
    Kívánok meghitt, áldott ünnepeket Neked és Szeretteidnek!

    VálaszTörlés
  4. Trinity, köszönöm. Jó az új képed!:))

    Renata, aranyos vagy, neked is Boldog
    Karácsonyt!:))

    Napmátka, a tiéd is nagyon jól néz ki. Köszönöm szépen, Neked is Boldog Ünnepeket!:))

    Szepyke, köszönöm, neked is Boldog Karácsonyt!:))

    VálaszTörlés