2009. június 14., vasárnap

Cseresznyés fordított sütemény


Kis családom minden tagja (beleértve sajnos engem is) imádja az édességet. Annyit azért már sikerült elérnem, hogy a supermarketek polcain roskadozó sok „super egészséges” nyalánkság, már nem kerül be a kosarunkba. Ezek híján maradna a bioboltok kínálata, ami azonban nem éppen költségkímélő megoldás, tekintve, hogy „Piciny” fiam irtózatos gyorsasággal képes eltűntetni mindent ami a nassolni való kategóriába beletartozik. Kezdetben nagyon sok dolgot megvettem, de aztán ahogy haladtunk az egészséges táplálkozás macskaköves útján, rá kellett jönnöm, ha nem akarok a szegényházban kikötni, jobban járok ha ismét sütésre adom a fejem. Ennek az lett a következménye, hogy kezdtem feladni az elveimet, mondván mit számít az az 1-2 tojás, vagy az a kevés tejtermék. Na pik-pakk fel is szedtem néhány kilót és az is kiderült, hogy a liszt (legyen az bármilyen) és a barna nádcukor is nagy ellenségem. Most ott tartok, hogy hajlandó vagyok sütni, de kerülök, vagy átalakítok mindent ami nem a vegan elvek szerint készül. (Már előre tudom, hogy lesz nagy könyörgés, mikor eszükbe jut, hogy milyen finom hagyományos sütik vannak.) Így született ez a sütemény is. Az ötletadó a Stahl magazin (tudom van akinek ez szentségtörés, de én szeretem Stahl Juditot, akár utánozza Nigellat, akár nem) és a FatFree Vegan Kichen blog volt, bár mindkét recepten alakítottam egy kicsit.

1 cup=2,5 dl

Hozzávalók:

tészta:

1,5 cup teljeskiőrlésű tönkölybúza liszt
2 tk. foszfátmentes sütőpor
0,5 tk. őrölt gyömbér
csipet só
0,5 cup barna nádcukor

1,5 cup pálmazsír
1,5-2 cup vaníliás rizstej ( én fele-fele arányban kevertem vízzel)
1 ek citromlé
1 tk. bourbon vaníliapor (nekem éppen elfogyott)

teteje (alja):

3 dkg pálmazsír
0,5 cup barna nádcukor
3 marék mandula darálva
fahéj
60 dkg cseresznye


Eredetileg kerek tortaformára lenne szükség, de a kapcsos tortaformám alja világgá ment és nem hagyta meg, hogy hová, így én egy kisebb méretű (23x32 cm, én is utálom, ha azon kell gondolkodnom, vajon mekkorába elég ez a mennyiség) tepsibe tettem a 3 dkg pálmazsírt és betettem az előzőleg 175 C-ra melegített sütőbe, hogy felolvadjon.

Mikor megadta magát a melegnek, belekevertem a barnacukrot, a mandulát és a fahéjat és jól elosztottam a tepsi alján és befedtem a kimagozott cseresznyével.

Közben, mert hat kezem van, összekevertem a száraz hozzávalókat, és a nedves hozzávalókat, majd egymással is összeadtam őket és beborítottam a cseresznye tetejét.

A sütőt áttettem hőlégkeverésre, így a hőfokot visszavettem 165 C-ra és bár Stahl szerint 1 óra 15 perc a sütés ideje, én egy óra múlva kivettem és az utolsó 15 percben letakartam alufóliával.
10-15 percet pihentettem, mielőtt kiborítottam a tepsiből.

Mikor a gyermekem meglátta azt mondta: Anya, csak ennyit sütöttél!?
Tapasztalat: Családom imádta, nekem nagyon édes volt és egy picit zsírosnak is találtam, viszont másnap is nagyon omlós volt. Aki kevésbé édesszájú, vagy nem szereti ha a süti zsírosabb csökkentse a cukor mennyiségét. Ha nem pálmazsírt használsz, hanem margarint vagy vajat, érdemes egy kicsit növelni  a mennyiséget.

Forrás:Stahl Magazin és  Fatfree Vegan Kichen,

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése