2009. június 23., kedd

Minek nevezzelek? – egytálételből lett leves


Kolléganőimmel mindig megbeszéljük, hogy ki mit alkotott a konyhában, sőt meg is szoktuk kóstolgatni egymás ebédjét. Szerencsére mindegyikük finoman főz, így gyakran előfordul, hogy megtetszenek egymás receptjei és otthon is kipróbáljuk őket. Andi „mindent bele” receptjét is milliószor megcsináltam már, mert nagyon szeretem, hogy csak össze kell dobálni a dolgokat és fő magában. Időnként elfelejtem, hogy mit is kell beletenni, úgyhogy van, hogy kicsit más lesz. Na ennyire mást még sohasem sikerült kreálnom. Újkrumpliból most először és utoljára csináltam, mert azt kihagytam a számításból, hogy az újkrumpli nem szívja a nedvességet, úgyhogy szaftra ne számítsak. Mondhatnám, hogy elrontottam, de ez így nem igaz, egy teljesen más kaja, inkább leves, mint egytálétel lett belőle, viszont az íze nagyon jó lett. Közel 20 éves főzős pályafutásom alatt előfordult néhányszor, hogy a kukában landolt az étel, főleg az elején, de később sohasem adtam fel és valamilyen szinten megmentettem a dolgokat. Olyankor születnek olyan ételek, amikor mondom a családomnak: „Na ezt úgy egyétek, hogy még egyszer ilyet nem tudok előállítani.” A végeredmény többnyire finom, csak olyan szinten kell trükközni az alapanyagokkal, vagy fűszerekkel, vagy főzési eljárásokkal, hogy azt még egyszer reprodukálni nem lehet. 
Ez azért nem az a kategória, de be kell ismernem, nem is ezt akartam főzni, de majd egyszer az eredetit is posztolom.


Hozzávalók:

1,5 kg krumpli nagyobb darabokra vágva
4 sárgarépa vastagabb karikára vágva
0,5 kg gomba vastag szeletekre vágva
1 kisebb padlizsán nagyobb kockára vágva
1 szál póréhagyma hüvelykujjnyi darabokra vágva
3 gerezd fokhagyma aprítva
veganatura ételízesítő

feketebors
Cayenne bors (elhagyható)
olíva olaj
víz
1,5 citrom leve
3 dl növényi tejszín (nálam most zabtejszín)
természetes folyékony füst


Az elkészítése roppant egyszerű. A jól megmosott (nem kell megpucolni) krumplit, répát, gombát (ezt most megpucoltam, mert már kezdett barnulni) egy kis olíva olajon átforgattam, beletettem a póréhagymát, hozzádobtam a fokhagymát, felöntöttem vízzel, hogy éppen ellepje és befűszereztem a sóval, ételízesítővel, borssal, cayenne borssal. Körülbelül 10 perc után tettem hozzá a padlizsánt, mert az nagyon gyorsan puhul, beleöntöttem a tejszínt és együtt főztem, addig amíg minden összetevő megpuhult. Túlságosan nem jó kevergetni, mert akkor összetörik. Mikor mindezzel végeztem, belefacsartam a citrom levét, fújtam bele 7-8 spricc folyékony füstöt és még kiigazítottam az ízeket. Egy nagyon kellemesen savanykás, csípős, füstölt ízű leves lett.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése