2009. szeptember 16., szerda

Nagy aszalós poszt







Volt egyszer, hol nem volt, még az óperenciás tengeren is túl, ott ahol a kurtafarkú malac túr, élt egy kedves és jószívű bloggerina, nevezzük Gittának, akitől kaptam egy mesebeli e-mailt azzal, hogy volna-e kedvem kipróbálni az aszalást, mert ő éppen nyaralni megy, rólam meg tudja, hogy szeretnék egy ilyen gépezetet, neki meg pont van egy ilyen, átadná nekem néhány hétre. Ekkor megnéztem magam a tükörben, hátha én vagyok Csipkerózsika és éppen álmodom, de nem. Aztán megnéztem a naptáramat, tényleg 2009-et írunk-e, vagy a 40’ éveket, amikor még szokás volt egymás segítése és megint csak nem. Na mondom magamnak akkor a térképet kéne megnézni, hátha másik bolygóra keveredtem, de az sem. Szóval akkor Gitta az a bizonyos fehér holló, aki ismeretlenül kölcsönad egy közel 100.000 Ft-os szerkezetet csak úgy, mert jót akar tenni valakivel. Azt hittem ilyen csak a mesében van, közben kiderül, hogy vannak még ilyen emberek körülöttünk és ez olyan jó érzés, sőt több annál. Arra késztetett, hogy elszégyelljem magam, mert én bizony sokkal önzőbb és bizalmatlanabb lennék ennél. De jött Gitta és megmutatta mi az önzetlen felajánlás és én ezt ezúton is köszönöm Neki!! Komolyan mondom, felhívtam az összes barátomat és elújságoltam nekik, hogy mi történt velem. Nem egyszerűen elmeséltem, hanem mint egy nagy sikerélményt adtam elő, szinte repdestem. (Akkor éreztem még ilyet, amikor az első néhány komment megérkezett az első posztjaimhoz, vagy amikor valaki bejelölt rendszeres olvasónak.) Érdekes és egyszerre nagyszerű, hogy milyen apró dolgok fel tudják dobni a napot és legalább úgy örültem, mintha nyertem volna a lottón. Még tanultam is belőle. Gitta nem csak egyszerűen kölcsönadott egy aszalógépet, hanem rádöbbentett, hogy kicsit alakítsam át a gondolkodásomat és ne csak olyankor legyek segítőkész amikor az nekem semmibe nem kerül, semmilyen kockázattal nem jár. Mennyire jó, hogy belevágtam a blogírásba, mert folyamatosan tanulok, fejlődöm, elgondolkodom és még szereztem rengeteg kedves ismerőst is, akikkel jó szót váltani. Csak súgva és zárójelben jegyzem meg, hogy sajnos függő is lettem, amit azért néha igyekszem visszaszorítani, mert hogy néz az ki, hogy a gyereknek egyfolytában papolok, hogy ne üljön annyit a gép előtt én meg ugyanezt teszem……..




Szóval vissza az aszaláshoz. Elhoztam a gépet, de nem ugrottam rögtön neki, aztán elszántam magam és néhány receptet kipróbáltam. Csináltam hajdina palacsintát, hozzá fasírtot és lenmagos krékert is, de itt véletlenül a lenmag helyett kendermagot tettem bele, szerencsére, mert később kiderült, hogy a lenmag szagától is rosszul vagyok, ha aszalásra kerül. Ezért aztán a hajdina palacsinta egyáltalán nem ízlett, mert nagyon kiéreztem a lenmagot belőle, de ez persze nem a recept hibája.
A „lenmagos”(kendermagos) kréker és a fasírt finom lett, a krékernek picit diós és édes volt az íze, így nekem inkább lekvárral illett össze, mint sós kencékkel. 




Aztán kísérleteztem is egy kicsit. Kitaláltam, hogy aszalok céklát és édesburgonyát, mert az majd milyen jó lesz chips helyett. Hát senkinek sem ajánlom a kipróbálását, mert nem igazán azt az eredményt hozta, mint amit vártam tőle. Akármennyit aszaltam nem lett ropogós, pedig megkentem olajjal is. A céklának (agave sziruppal kentem meg) érdekes íze volt, de inkább szép lett, mint finom, az édesburgonyának semmi íze nem volt. Úgyhogy ez egyértelmű kudarc, viszont olyan szépen mutat a képeken. 




Összességében jó buli volt az aszalás, de meg kellett állapítanom, hogy a nyers evés még mindig nem az én világom, nem vagyok rá készen. Az hogy erre még az előtt rájöhettem, hogy beruháztam volna egy gépre, Gittának köszönhetem!



20 megjegyzés:

  1. Hát a Gitta tényleg rendes csajszi. Almát,körtét nem próbálsz?
    A cékla jól mutat,s a kréker is. Alul édesburgonya van?

    VálaszTörlés
  2. Tényleg ritka rendes, én is meglepődtem...
    Miért nem gyümölcsökkel próbálkoztál? Az biztosan 100% os siker lenne..
    Mi pénzt hagyok én a boltban aszalt barackért, meggyért, stb...
    ( Barátnőmnek van egy egyszerűbb gépe és nem használja-engem meg megüt a guta....)

    VálaszTörlés
  3. Én is a kuglófokba rengeteg aszalt gyümit használok Az epret, barackot,meggyet imádom. S tényleg drága.Nem tudom egy kisebb aszalógép mennyibe kerülhet.Hátha Jézuska hozna:-))

    VálaszTörlés
  4. Gyönyörűek a fotók!! Nekem főleg az édesburgonya tetszik! De csak a képen.. Aszaltból csak a gyümölcsöt tudom elképzelni, de azt nagyon! :-)
    A testvéreméknek van aszalógépük, majd megkérdezem a paramétereit. :-)

    VálaszTörlés
  5. Andi, gyümölcsöt szándékosan nem aszaltam, mert bonyolultabb dolgokat akartam kipróbálni, olyanokat amiket nyersevőként ennék. Valahogy úgy voltam vele, hogy ha néhány kiló gyümit megaszalok az csak csepp a tengerben, viszont akkor nem dől el, hogy tényleg ki tudom-e használni rendesen ezt a profi gépet. Ráadásul a gyümölcsök előkészítése hosszú időt igényelt volna nekem meg éppen kiújult az ideggyulladásom, férjem vidéken dolgozott, én képtelen lettem volna haza cipelni a piacról, kimagozni stb.
    Igen, az alsó az édesburgonya.

    VálaszTörlés
  6. Andi, egy olcsóbb aszalógépet már 10.000-35.000 Ft között lehet venni, de azokban nem olyan jó a levegő áramoltatása, mint ebben az Excaliburban. Ez egy tökéletes aszalógép minden szempontból, egy baja van rengeteg helyet foglal. Ha csak gyümi aszalásához kell, akkor nem biztos, hogy érdemes ilyen nagyot venni, mert akkor az év három hónapjában van nagyüzem a többi időben meg inkább csak áll. A gyengébb minőségűben meg cserélgetni kell a tálcákat. Van egyébként alternatíva, van egy Ezidri márkájú, az még elég jó, az ára is barátságosabb (most nem ugrik be, hogy mennyibe kerül), kisebb is.

    VálaszTörlés
  7. Trinity, hogy miért nem gyümölcsöt aszaltam fentebb megtalálod. Én is sok aszalványt veszek, de sajnos a konyhámban nincs annyi hely, hogy ekkora gépet el tudnék helyezni. Én inkább a nyers étkezésre való áttérésem miatt szerettem volna aszalógépet venni, de most megint kiderült, hogy nem vagyok készen rá. Egyelőre nem tudok lemondani a főtt ételekről, csak bizonyos ideig. Ehhez még idő kell. Úgyhogy az az Ezidri márkájú amiről Andinak írtam, talán megfelelne gyümölcs aszalására, ez a komolyabb gép akkor jó, ha élő ételeket ennék. A barátnődtől kobozd el a gépet!

    VálaszTörlés
  8. 1. A felnőttségben az a jó, hogy általában ritkán mondhatják meg neked, hogy mit tegyél, ellentétben a gyerekléttel. Tehát, az, hogy Te ülsz a gép előtt, az rendben, a gyerek meg nőjjön fel, azt majd ülhet Ő is óraszám előtte.

    2. Nagyon örülök, hogy azért még nem tértél át a nyers kosztra, mert akkor tényleg elég nehéz lenne egyszer majd a jövőben beülnünk valahova... Nyersen maximum a ..... ööööö, szóval, a .... nem tudom, hogy mit eszem meg. Talán a répát? Maximum!:D

    VálaszTörlés
  9. Még valami, mondtam már, hogy nagyon tetszik az új "ruhád"? Mert, ha még nem mondtam, akkor most szólok!

    VálaszTörlés
  10. Yasmine, köszönöm. Megfigyeltem, hogy az élő (nyers) ételekről sokkal szebb fotókat lehet készíteni, mint a főttekről, persze nem véletlenül. Sajnos én hiába próbálkozom a nyers koszttal, nem nagyon megy. Van ami nem ízlik, sok dolog igen, de amiben olajos magok vannak, mind megülik a gyomromat. Eszem belőle párat és utána már nem tudok ránézni. Érdekes, hogy tavasszal pár hétig nyers ételeket ettem és semmi bajom nem volt. Akkor jöttek a gyógyszer okozta gyomorproblémáim, abba kellett hagynom a nyers étkezést és azóta nem tudok visszatérni, mert nem bírja a gyomrom. Sajnálom, mert hiszek benne, hogy nagy szükségünk lenne az élő enzimekre, vitaminokra, de megfeszíteni nem akarom magam. Így néha megpróbálkozom vele, aztán átmenetileg feladom. Persze most csak azokról az ételekről beszélek amikben olajos mag van, a salátákkal, gyümölcsökkel semmi gond, azokat eszem rendszeresen.

    VálaszTörlés
  11. Szepyke, miért nem lep meg, hogy kevés nyers kaját soroltál fel ami a kedvenceid közé tartozik?
    Hát igen, szegény nyers kosztosok nincsenek elkényeztetve étterem ügyileg. Bezzeg amerikában. Gombamód szaporodnak az ilyen éttermek. Egyébként már vegánként is komoly fejtörést okoz az étlapról választani, úgyhogy olyankor, meg még néhány más esetben átmegyek lakto vegetáriánusba. Szólj ha mehetünk, éttermet meg te választhatsz, ahogy megbeszéltük!:))
    Gyerektémában meg jó lenne, ha így lehetne csinálni, de egy 16 évesnek nagy hangja van ám, és ha szembesít ezzel a ténnyel, magamban kénytelen vagyok igazat adni neki. Meg hát szeretnék hiteles maradni a gyerekem előtt.

    VálaszTörlés
  12. Szepyke, majd elfelejtettem, nem még nem mondtál semmit az új ruhámra. Kicsit meg is vagyok sértődve, hogy nem vetted észre, mert akkor biztos nem is járkáltál nálam. :(( :))

    VálaszTörlés
  13. Jaaaaa, most dicsérted meg! Kösziiiii, nekem is tetszik!!:))

    VálaszTörlés
  14. Hát le a kalappal előtted, hogy ott volt az aszalógép, és te olyat próbáltál, ami előrevitt volna egy más úton, ahelyett, hogy az élvezetekre koncentráltál volna. Én nem ilyen vagyok...

    VálaszTörlés
  15. Benzsi, olyan aranyos vagy, ez a bevezető! Én meg azt hittem, hogy nem örülsz neki, mert elsőre nem is akartad elfogadni. (nem hitted el, hogy igaz lehet...)
    A képek nagyon szépek lettek, biztosan finomak is. A boltban kapható szárított zöldségek azért olyan ropogósak, mert azokat vákumos eljárással készítik. Azt ezzel a géppel nem lehet utánozni. Mondjuk az aszalt hagyma nagyon finom...

    VálaszTörlés
  16. KataKonyha, hát sajnos van egy olyan tulajdonságom, hogy folyton az nézem miből, mit lehet tanulni, hogyen lehet fejlődni. Csak azért sajnos, mert így sohasem lazítok és a céltalan dolgokkal meg nem nagyon foglalkozom. Pedig néha csak úgy élni kéne, bele a világba.


    Gitta, dehogynem örültem neki, csak féltem, hogy tönkremehet nálam, azt meg nagyon nem akartam. Kísérletnek jók voltak ezek a zöldségek, céklamániás vagyok, édeskrumplit meg sütve már ettem és az nagyon ízlett, azért voltam kiváncsi, milyen aszalva. Mégegyszer nagyon köszi, hogy ilyen rendes voltál!:))

    VálaszTörlés
  17. Lazítani kötelező!!! - én tudom már, mert jóval öregebb vagyok nálad;)... Élni a világba, azt nem nagyon tudom, milyen, azt én sem gyakorolom:)
    Viszont amit én vagy a családom szeret, azt biztos felhajtom vagy elkészítem. Pl. biztos aszaltam volna egy vagon paradicsomot még, mert annyi nincs, hogy csak úgy nassoljuk, pedig az bejönne...

    VálaszTörlés
  18. Katakonyha, tényleg nassolnátok az aszalt paradicsomot? Ilyet még nem is hallottam. Akkor szükséged lenne néhány tonnára, de miért nem veszel aszalót? Vagy van?

    VálaszTörlés
  19. Benzsi, az úgy volt, hogy jöttek hozzánk vendégek, az előtte behozott - néhány óráig magozott-felezett, valamint néhány napot aszalt - paradicsomok a konyhapulton voltak. A srác egyet bekapott belőle, és "gyerekek, ez isteni, kóstoltátok már?" felkiáltással indított, és amíg ott voltak, azt ette, a többiek segítettek neki. Nem volt szívem elvenni előle:) Viszont így mi is rákaptunk; tényleg, ti kóstoltátok már? (nem az olajosat, hanem a sima kiszárítottat)

    VálaszTörlés
  20. KataKonyha, én még sohasem aszaltam paradicsomot, viszont venni vettem már, de az még a kajába sem ízlik, nemhogy úgy magában. Van valami furcsa utóíze, én a jódhoz hasonlítanám. Nem tudom, hogy csak az a márka ilyen-e, vagy mindegyik. Persze a házi biztosan finomabb, majd egyszer aszalok. Az olaban eltettet szeretném majd kipróbálni.

    VálaszTörlés