2009. július 13., hétfő

10 kedvenc növényem

kép: innen

Adós vagyok még a 10 kedvenc növényemmel, melyet Makka dobott fel nekem. Nem volt egyszerű….Na nem a kiválasztásuk, hanem hogy olyasmit írjak róluk ami akár még közérdeklődésre is számot tarthat. Remélem azért a személyes benyomásaim mellett szolgálok néhány hasznos információval is velük kapcsolatban. Én Vegavarázsnak passzolnám tovább a labdát, mert kíváncsi vagyok az ő tíz növényére.



1. Füge 

kép: innen
a számomra legkedvesebb gyümölcs. A sors fintora, hogy itt és nem valamelyik mediterrán országban élek, így csak rövid ideig jutok hozzá. Apukám kertjében van egy nagy bokor. Ha jó a nyár kétszer terem és jó sok gyümölcsöt hoz. Tavaly Görögországban kilószámra tömtem magamba a nem éppen olcsó, viszont óriási és mézédes fügéket.

 Egyébként a jókedv gyümölcsének tartják. Olyan bio anyagokat tartalmaz, amelyektől elmúlik a téli depresszió. 
A fügefa a házasság, a termékenység, a szerelmi gerjedelem és a nőiesség szimbóluma. Indiában a füge tiszteletben álló, szent fa. Igen ritkán vágják ki, mert azt mondják, aki csak egyet is kivág, olyan bűnt követ el, mintha egy bráhmant, indiai papot ölt volna meg. 


2. Rozmaring

kép: innen
Első találkozásom a rozmaringgal még kezdő háziasszony koromban történt. Az őrölt változatát szórtam rá a csirkére és gőzöm nem volt arról, hogy mi fog kisülni belőle. Aztán tetszett az eredmény. Volt, hogy túlzásba vittem, mást nem is lehetett kiérezni az ételből, csak a rozmaringot, de azt hiszem ebbe a hibába mindenki beleesik. Mostanában már inkább csak a friss változatát használom, vagy ha mégis rákényszerülök a szárítottra, akkor sem az őrölttel fűszerezek.

Ősidők óta ismert fűszer- és gyógynövény, serkenti az agyműködést. A szerelmesek hűségének a jelképe, ezért az esküvői asztalok gyakori dísze.
Hosszú főzés során is megőrzi aromáját. Különösen jól harmonizál a babérral és a kakukkfűvel, a fokhagymával és a szőlővel. A húsok mellett kiválóan illik sült cukkinihoz, padlizsánhoz vagy paradicsomhoz. 


3. Avokádó

kép: innen
Télen nem telik el úgy hét, hogy ne vegyek magamnak 3-4 darabot belőle. A leggyakrabban avokádó krém lesz belőle, de szívesen teszem bele az esti salátámba is. Egyszer elültettem a magját, locsolgattam, nevelgettem de aztán csak nem akart kihajtani. Utána olvastam és kiderült, hogy fordítva tettem a cserépbe. :)) 

Egyik legértékesebb természetes zsiradékunk. Rengeteg káliumot tartalmaz, kalcium és magnézium megoszlása ideális.
Az avokádó magas olajtartalmának köszönhetően jótékony hatással van a szív- és érrendszeri problémákra, az izületi gyulladás egyik legjobb gyógyszere. Vérzsír-csökkentő hatású, a vérkoleszterin esetében csak az LDL-szint csökkenését segíti elő, miközben a szív megfelelő működéséhez szükséges HDL-t, azaz a jó koleszterin szintjét emeli. 


4. Angol zeller

kép: innen
Nevezik halványító, vagy szárzellernek is. Annyira szeretem, hogy ha kimarad a salátámból, már nem is az igazi nélküle. Van benne valami friss íz, ami teljes harmóniába kerül mindennel amibe beleteszem. Olyan számomra, mint a természetes natrium-glutamát. 

Vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag, ugyanakkor energiatartalma igen alacsony. A halványító zeller bővelkedhet kalciumban és káliumban, de tartalmaz még foszfort, magnéziumot, nátriumot, vasat, A-, B1-, B2-, B3- és C-vitamint.

5. Olívabogyó 

kép: innen
Mindig is szerettem, az üvegeseket vásároltam, de az utóbbi néhány évben már túlságosan sósnak találtam. És akkor elmentem Görögországba….A görög piacokon rengeteg féle olívabogyót árulnak. Bátran lehet kóstolgatni, mielőtt az ember eldöntené, hogy melyiket vegye. Lehet hozzá műanyag „üveget” vásárolni és az ára….na az nevetségesen alacsony. Görögbe lehetett olyat kapni ami nem sós lében, hanem olíva olajban volt eltéve. Rengeteget ettünk belőle. És akkor felfedeztem (gondolom ez csak nekem volt felfedezés, mindenki más eredendően tudta), hogy kimérve nálunk is lehet kapni az olajos verziót, ráadásul ízben még ez áll a legközelebb a görögben kóstolthoz. Azóta fél kg a legkisebb mennyiség, amit veszek. Ez körülbelül 2 hétre elég, aztán megyek újabb adagért. Sajnos itthon az ára nem annyira baráti, de ez esetben ez a szempont nem játszik.

Az immunrendszer gyulladásos folyamatainak megelőzésében, az idegrendszer működésének támogatásában, az érrendszeri betegségek kockázatának csökkentésében nagyon nagy szerepe van. Stresszes napjainkban ezért az olívaolaj és az olívabogyó rendszeres fogyasztása, étrendünkbe való folyamatos beiktatása egészségmegőrzésünk miatt nélkülözhetetlen.


6. Levendula

kép: innen
Leginkább szemet gyönyörködtető hatása miatt kedvelem. Olyan hatással van rám, mint a végtelen tenger, vagy a Balaton. Ugyanaz a nyugalom telepszik rám, ha egy levendula mezőt nézek, mint ha egy tó partján üldögélek és a vizet bámulom. Mint azt mostanában több blogon olvashattam, a levendula az ehető virágok közé tartozik. Tehát az, hogy a molyokat elűzi csak egy mellékes tulajdonsága egy gasztroblogger számára.

Népi gyógyászatunkban a virágokat borecetben áztatják és a kivonattal átitatott ruhát fejfájások esetén borogatásra, forrázatát vagy szeszes kivonatát szemgyulladás és árpa kezelésére használják. Más európai népek hagyományos gyógyászatában a virágokat szélhajtó és görcsoldó teaként gyomor- és bélpanaszok esetén fogyasztják, forrázatával sebeket mosnak, helyenként pedig alvás elősegítésére levendulavirággal kitömött párnán alszanak.


7. Leander

kép: innen
A nyarat, a meleget, a mediterrán klímát juttatja eszembe. Ha lehetne szobában tartani, biztosan tele lenne vele a nappalink. Csodás színes virágai jókedvre derítenek, ami nélkül nem lehet élni.

Szereti a napos, meleg helyet és a sok vizet. Fejlődési és virágzási időszakában hetente tápoldatozni kell. Fajtától függően 0 és −10 °C között már károsodnak, ezért a mi éghajlatunkon télen csak fagymentes helyen tárolható. A legelőnyösebb +5 és +10 °C között teleltetni, melegebb helyen elszaporodnak az élősködők. Szükség esetén hűvös, sötét helyen is jól átvészeli a hideg időszakot. Formája metszéssel könnyen alakítható. Lemetszett ágain néhány héten belül újra kihajt.


8. Eper

kép: innen
Minden évben nagyon várom, hogy a piacon megjelenjen az eper. Számomra ő a nyár a napsütés hírnöke és nagyon sajnálom, hogy olyan gyorsan leérik. Emlékszem gyermekkoromban a nagyszüleim kertjében ott bújócskáztak a zöld levelek között és olyan jó érzés volt rájuk lelni és leszedni. Megenni meg különösen. Bár allergiás vagyok rá , mégis az egyik legkedvesebb gyümölcsöm.

Az eper (latinul Fragaria vesca) rendkívüli illatának köszönheti elnevezését. Amerikában, Ázsiában, no és Európa hegyes-dombos vidékein már az ókor elején ismert volt az eper vad őse, a vadon növő szamóca. Az ókori Rómában például szépségmaszkot készítettek belőle. Az erdei szamócát a középkorban telepítették először a kertek végébe, s trágyázással a hozamát is megpróbálták növelni. A reneszánsz idején nagyon népszerűvé vált, már ekkor tejszínnel tálalták a hölgyek, borral az urak számára.


9. Kesudió

kép: innen
Sok-sok éven át csak nézegettem a kesudiót az üzletek polcain. Hallottam, hogy nagyon finom, de a borsos ára mindig elriasztott attól, hogy megkóstoljam. Aztán egyszer mégis csak beadtam a derekam ,lehet, hogy nyertem a lottón ;) , és azóta nincs visszaút. Reménytelenül beleszerettem és még az sem tántorít el, hogy meglehetősen savas csonthéjasról van szó. Persze pótolhatatlan, ha az ember, mondjuk egy jó kis kesutejfölre vágyik.

Nehezen tudsz ellazulni egy stresszes nap után? Rágcsálj el egy maréknyi kesudiót. A benne lévő magnézium nyugtatóan hat a megterhelt idegrendszerre. Ennek hatására nemcsak gyorsabban alszol el, hanem hosszú és zavartalan álom vár.


10. Őszibarack

kép: innen
Az eper mellett a másik kedvencem. Szeretem, mert édes és lédús és mert lehetetlen kultúráltan megenni. Az embernek még a könyökén is a baracklé folyik egy kiadós evés után. Az íze olyan, mint a napsütés. Ne kérdezd, hogy az milyen, egyszerűen érezni kell, nem lehet leírni. Finom…

Az őszibaracknak magas az A- és C-vitamin, magnézium- és kalcium, illetve a boron tartalma. A boron tartalmával emeli a férfi és a női hormon szintet. A vitaminoknak köszönhetően kitűnő antioxidáns, főleg, hogy nem szűkölködik szelénben sem, így hormonkiegyenlítőként is segítségünkre lehet, különösen változó korban levő nőknél. Magas niacin ( B3 vitamin)-, magnézium-, szelén-, és cinktartalma javítja a közérzetet és segít leküzdeni az idegességet.


3 megjegyzés:

  1. Makka, Vegavarázs, bocs, de én belinkeltelek benneteket, viszont ez a rosszéletű program valamiért nem tette ki. Utólag, ha javítani akarok már sajnos egyáltalán nem működik ez a funkció.

    VálaszTörlés
  2. Nekem is kedvenc az avokádó, kesudió, barack és természetesen a levendula! A rozmaringgal néha én is túllövöm magam. Van két fügebokrunk, de nekem annyira nem a kedvencem a füge. A férjem viszont rajong érte.

    VálaszTörlés
  3. Renata, pedig nagyon egészséges, a leglúgosítóbb gyümölcs! De persze, ha az ember nem szereti, akkor ez nem igazán szempont. A környezetemben is én vagyok az egyetlen aki falja.

    VálaszTörlés