2009. július 5., vasárnap

Toszkán bableves



Kamraszekrény ürítés során találtam egy csomag azuki babot, amit sürgősen fel kellett használni. Ezzel a művelettel sajnos nem várhattam őszig, amikor eljön a száraz hüvelyesek ideje. De azt sem akartam, hogy egy magyaros bablevesben végezze szegény. Kint mégiscsak tombol a nyár, a hőmérséklet 30 fok felett van, még árnyékban is. Nem éppen ez a nehéz ételek évszaka, így hát elkezdtem receptek után keresgélni. Hát azuki bab felhasználásához nem találtam túl sok mindent, vagy én adtam fel túl hamar, nem tudom, de aztán teljesen véletlenül rábukkantam erre a receptre és már a neve is elvarázsolt. Bár eredetileg fehérbabból, ráadásul konzervből kellett volna készítenem, de én úgy gondoltam, nem fog az senkinek a torkán akadni, ha a bab kicsit más lesz. Amúgy sem szeretem a konzerveket, mert túl sok rejtett sót és cukrot tartalmaznak, meg még ki tudja mit. Így viszont némiképpen el kellett térnem az eredeti recepttől és a levesem nem lett autentikus sem, de ettől még mindenki nagyon jóízűen ette. Volt még egy okom ami miatt változtattam a recepten, ez pedig a szalonna felhasználása. Ezt most (vajon miért) kihagytam, de egyszer ha majd olyan társaság gyűlik össze nálunk, akik hús nélkül nem bírják ki egyetlen napig sem (vannak ilyenek szép számmal az ismeretségemben), megfőzőm majd szalonnástól, bár a babkonzervet akkor sem fogom preferálni. A nem csak növényevők kedvéért, azért leírom, hogy a szalonnát hogy, mikor és milyen formában kell a fazékban elhelyezni. Mert ez az a leves aminek úgy kell a füstölt íz, mint egy falat kenyér.


Hozzávalók:

2 sárgarépa lereszelve
1 fej vöröshagyma lereszelve
1 kis zeller lereszelve
4 gerezd fokhagyma
6-7 szem krumpli kockára vágva
0,5 kelkáposzta laskára vágva
50 dkg fehérbab (én azuki babot használtam)
10 dkg császárszalonna kockára vágva (én folyékony füstöt használtam helyette)
3-4 ek. paradicsomszósz (én Pasattat használtam)
6-7 babérlevél

fekete bors
friss kakukkfű (az eredeti receptben 1 ek morzsolt kakukkfű szerepel, de hogy ez friss-e vagy szárított nem tudom, én frisset használtam és többször 8-10 szálat vágtam bele ollóval, mert úgy éreztem szükséges, nem árt kóstolgatni és eszerint beállítani a mennyiséget)
víz
olaj
petrezselyem


A babot egy éjszakára beáztattam, majd tiszta vízben, sóval és 3 babérlevéllel együtt feltettem főni. Mikor félig megfőtt leszűrtem. Kb 5-6 evőkanállal kivettem belőle és félretettem.

Közben a sárgarépát, a zellert és a vöröshagymát lereszeltem. A reszelő nagy lyukú oldalán kellett volna, de én vékonyra reszeltem, mert ezt tudta a robotgép. Ezeket összekevertem egymással és hozzáadtam a zúzott fokhagymát is.

A krumplit kockára vágtam, a kelkáposztát pedig vékony csíkokra szeleteltem. Ha tettem volna bele szalonnát, akkor azt is most vágtam volna apró kockákra.

Aki úgy dönt, hogy szalonnás levest készít, az olajon süsse ki a szalonnát, majd szedje ki és tegye félre. 
Az olajat felhevítettem (maradék zsiradékon) átforgattam a lereszelt zöldségeket, sóztam, borsoztam beletettem a paradicsomszószt, a babérlevelet, a kakukkfüvet, a kelkáposztát, a krumplit és a félig főtt babot is (a félretett 5-6 evőkanál kivételével), és felöntöttem annyi vízzel, hogy bőven ellepje. 
Mikor elkezdett forrni, a levesből kiszedtem egy keveset és a félretett babot ezzel pürésítettem, majd rögtön beleöntöttem a levesbe. Ekkor még megsóztam, borsoztam picit és fújtam bele 8-10 spricc folyékony füstöt is. A szalonnás levesbe ez értelemszerűen nem kell. 
Addig főztem, amíg a krumpli megpuhult (fél óra). Ennyi idő elég volt a babnak is és a reszelt zöldségeknek is. A végén egy marék petrezselymet szórtam bele és a recept szerint itt kerülhet vissza a szalonnapörc is. 
Egy nagyon finom, babérlevéltől picit savanykás, füstös ízű, de a zöldségek miatt egyáltalán nem nehéz leves lett az eredmény, ami bab ide vagy oda, nekem abszolúte beleillik a nyárba. Lehet, hogy egy kicsit babrásnak tűnik, és az is, de nagyon megéri a belefektetett munkát.

Forrás: Stahl Judit: Végre otthon!


2 megjegyzés:

  1. Ha füstölt ízt akarsz a levesbe, próbáld ki a FÜSTÖLT ÍTOFU -t. Húsevő ismerőseid is elégedettel fogják konstatálni a végeredményt. Garantálom ;)

    VálaszTörlés
  2. Köszi az ötletet Gábor! Ki fogom próbálni.

    VálaszTörlés