2009. július 14., kedd

Búzával rakott zöldbab


Hetek óta nézegetem a piacon a zöldbabot, aztán valamiért mégis inkább valami mást főztem, mostanáig. A rakott zöldbabot mindig is szerettem, de leginkább úgy, ha a bab egészben van hagyva benne. Régen, ez mindig a nyár jutalma volt, mert télen csak aprított mirelit zöldbabot lehetett kapni. Most már persze széles a választék, de az igazi akkor is a friss, őstermelőktől vásárolt roppanós bab, jó sok fokhagymával. A tönköly most egy sajátos összetevője ennek az ételnek. Gondoltam kipróbálom milyen a darálthús helyettesítésére és én nagyon elégedett vagyok vele. Bár jó sokáig kell főzni, és a végén puha lesz, mégis van valami ruganyosság benne, amit rágni kell, mint a csicseriborsónál is. Emiatt azért sikere nem volt maradéktalan a rágásról leszokott családtagjaim körében, de nekem nagyon ízlett. 

Hozzávalók:

1,5 kg zöldbab
50 dkg tönkölybúza (éjszakára beáztatva)
2 fej vöröshagyma felaprítva
7 gerezd fokhagyma
fokhagymapor
1 nagy doboz tejföl (nálam szójajoghurt)
pirospaprika

majoranna
köménymag
borsikafű
veganatura ételízesítő
olaj

reszelt sajt

A zöldbabot 3 gerezd összevágott fokhagymával, ételízesítős vízben majdnem puhára főztem, majd leszűrtem. 
A vöröshagymát az olajon megpirítottam, hozzádobtam a maradék összeaprított fokhagymát, majd lehúztam és mikor kihűlt, beletettem a pirospaprikát. Hozzáadtam az áztatóvizétől megszabadított búzát és felöntöttem kétszeres vízzel, majd befűszereztem. Körülbelül 1 óra alatt fő meg. Ha a vizet közben nagyon beszívná, akkor pótolni kell, de ne legyen túlságosan leveses a végeredmény. A szójatejfölbe tettem egy pici sót és fokhagymaport, de lehet bele 1 gerezd igazi fokhagymát is tenni.
Mikor mindez kész volt, egy tűzálló tálat kicsit kiolajoztam, majd belefektettem egy réteg zöldbabot, rá egy réteg búzát, majd meglocsoltam a szójatejföllel. Ezt ismételgettem, míg el nem fogytak a hozzávalók. A tetejére bab került, amit meglocsoltam a maradék tejföllel és megszórtam a reszelt sajttal.
Hideg sütőbe tettem és hőlégkeverésen 160C-on 40 percig sütöttem, amíg a sajt megpirult a tetején.


6 megjegyzés:

  1. Lehet, hogy hülye kérdés, a búzának van valamilyen jellegzetes íze?

    VálaszTörlés
  2. Hát én még natur búzát nem ettem, de ebben az ételben a pörkölt alap miatt, olyan magyaros íze lesz. Gondolom, hogy egyébként is van valamilyen jellegzetes íze, mint minden gabonafélének, de ebben az esetben semmi különöset nem érzek. Itt főleg a fűszerek és a hagyma dominálnak. Persze nem téveszthető össze az igazi pörkölt ízzel, de vegaként az ember úgysem arra vágyik. Viszont érdemes kipróbálni akkor is, ha egyébként hússal ennéd,de nem idegenkedsz a reform kajáktól, mert ez egy kicsit más, de finom!

    VálaszTörlés
  3. Szerintem van jellegzetes íze, de nem tudnám elmagyarázni milyen. Nem rossz, de nem is erőteljes. Ritkán (évente 2x) ugyanis szoktam főtt búzát reggelizni.
    A még kalászban lévő nem érett búza picit finomabb, de lehet, hogy még abból találsz az út mellett kóstolhatót :)

    Visszatérve a zöldbabra, tetszik a recept.
    Amúgy is nagy kedvenc ez a növény és pont a napokban gondolkodtam, mit lehet még belőle főzeléken és pörköltön kívül készíteni.
    Köszi :)

    VálaszTörlés
  4. Bridge, szívesen! Remélem ízleni fog! Ha megcsináltad, meséld el milyen volt.

    VálaszTörlés