2009. július 3., péntek

Meggyes és aszalt gyümölcsös piskóta (tojás és tej nélkül)


Mióta áttértem a vegán életmódra legnagyobb szívfájdalmam, hogy a sütik, különösen a piskóták tojás nélkül nem tudnak olyan könnyűek és levegősek lenni, mint tojásos társaik. Míg a tejet, vagy a cukrot könnyűszerrel lehet helyettesíteni, addig a tojás elhagyása nem mindig hozza azt az eredményt, mint amit elvárnék. Persze egyes sütikben, mint amilyenek az aprósütemények észre sem veszi senki, ha kimarad a kötőanyag, de a piskóta az más tészta. Nem is az a gond vele, hogy ne állna össze, bár történt már olyan is, hanem az, hogy valamilyen megmagyarázhatatlan okból, időnként a süti olyan sűrű lesz, hogy ember legyen a talpán, aki nem fullad meg tőle.
Ennek a piskóta tésztának is lelke van, előfordul, hogy besértődik és nem lesz az igazi, de az inkább az én hibám, mint a recepté. Nyilván ezt sem jó túlkeverni, csak sajnos dupla adag tésztánál, nem is olyan könnyű néhány mozdulattal beledolgozni a lisztbe a folyadékot. Erre megoldás lehet, hogy ha többet sütünk, külön-külön keverjük össze. A recept viszont nagyon jó, ha sikerül elkerülni a tészta meggyilkolását a búzacsírának és a kukoricalisztnek köszönhetően, egy (relatíve) nagyon könnyű tésztát nyerhetünk.


Hozzávalók:

3 bögre tk. tönkölybúzaliszt 
1 bögre kukoricaliszt
1 bögre búzacsíra
zabkorpa (a tepsi kiszórásához, de én ezt liszttel oldottam meg)
0,5 bögre méz, vagy nádcukor (nekem ez nem volt elég édes, picit több ment bele)
1 ek. fahéj
1 ek. szódabikarbóna fél citrom levével felhabosítva
fél bögre napraforgó olaj
1 kg meggy kimagozva

20-20 dkg aszalt gyümölcs (ez egy másik adag sütihez)



A száraz hozzávalókat egy nagy tálba tettem, összekevertem kicsit, majd a kifacsart citrom levébe, a tál fölött beletettem a szódabikarbónát. Azért fölötte, mert úgy elkezd habzani, mint a libafröccs (fiatalabbak kedvéért: ecet, víz, szódabikarbóna; régen gyomorégésre ezt ittuk, nem a gyógyszereket kapkodtuk marékszám, és még finom is volt). 
Miután jól felhabzott, beletettem ezt is a lisztbe és máris jöhet a méz, az olaj és annyi víz, hogy egy sűrűn folyó masszát kapjunk. Kikent, kilisztezett tepsibe öntöttem. 

A meggyet megszórtam egy kis liszttel, hogy ne süllyedjen le az aljára. Én egy pici cukorral is összekevertem a meggyet, mert nagyon savanyú volt, de édesebb gyümölcsnél erre nincs szükség.
Rászórtam a tészta tetejére.

A másik adag tésztára apró kockára vágott aszalt szilvát és előzőleg vízbe áztatott, aszalt sárgabarackot tettem. Tudom, hogy ennek most nem igazán van itt a szezonja, de volt egy lejárós azsalt sárgabarackom, és el akartam használni. Ezt egyébként még szoktam fokozni szeletelt mandulával, de most az kimaradt, sőt máskor az aszalt gyümit bele szoktam keverni a tésztába. Most egy kicsit elméláztam és beleöntöttem a tepsibe mikor észbe kaptam, hogy a gyümölcs még nincs benne. Így aztán maradt a tetején.

A sütit hőlégkeverésen sütöttem 165 C-on körülbelül 50 percig. A meggyeset öt perccel tovább hagytam, mert a tűpróbánál úgy tűnt, hogy szükséges.

Egy adag tészta egy 26x40 cm-es tepsibe elég, de ha laposabbat szeretnénk oszthatjuk kettőbe is.


Forrás:Napfényes receptek 2.


3 megjegyzés:

  1. Szia! Tőlem is kaptál díjat, nézz be hozzám!

    VálaszTörlés
  2. Benzsi, én joghurtot használok a piskótába tojás helyett, és nagyon könnyű tészta lesz, olyan, mint a tojásos. Látom, hogy te joghurtot sem használsz, de esetleg megpróbálhatnád a szója joghurtot.

    VálaszTörlés
  3. Vegavarázs, köszi az ötletet! És mik az arányok? 1 tojás=1 joghurt? Valóban nem használok joghurtot, a szója joghurtot meg nagyon drágának találom, de ha nem kell belőle tojásonként 1 akkor lehet, hogy kipróbálom.

    VálaszTörlés