2009. július 18., szombat

Az egészséges chips



Tudom, most többen azt gondoljátok, hogy ez fogalmilag kizárt. Mostanáig én is ezt hittem, de az élet megcáfolta ezt. Azért is örülök annak, hogy ez éppen most történt, mert nagyon aktuális is a téma. Max, Trinity, Garffyka és Chef Viki (Viki (http://thechefviki.blogspot.com) kimaradt a felsorolásból, őt sajnos már nem tudom utólag linkelni, elnézést) kezdeményezésére elindult ugyanis egy mozgalom, aminek én is lelkes követője vagyok és voltam is az utóbbi években. Nagyon örülök annak, hogy nem csak vegákban, hanem vegyes étrenden élőkben is megfogalmazódik az igény arra, hogy ne fogyasszunk műanyagokat, gyorskajákat és olyan élelmiszernek egyáltalán nem nevezhető, adalékanyagokból és a szervezet számára hasznosíthatatlan porokból előállítható étkeket, melyektől a szervezetünk látszólag jóllakik, de valójában (csak üres kalóriákat tartalmaz, ráadásul  vitamin és ásványianyag híján) elkezd éhezni. Ez hosszútávon olyan súlyos problémákat okoz, ami civilizációs betegségek kialakulásához vezethet. Most ebbe mélyebben nem megyek bele, majd inkább egy másik posztot szentelek ennek a témának.

Szóval visszatérve az én kis egészséges chipsemre, az történt, hogy tegnap úgy gondoltam, kipróbálom végre a vegán omlettet, aminek az alapja hasonló volt a pakoránál használt bundával, csak még „összegyúrtam” Renata receptjével. Persze megint dupláztam az adagot, ráadásul szójavirslit is sütöttem hozzá, így ketten Gyerkőccel nem igazán tudtuk mind megenni. Nem mondom, hogy rossz volt, de annyira nem is rajongtunk érte, hogy másnap is ezt akarjuk enni. Azt hiszem nem vonul be a kedvencek közé, de azért egynek jó, ha mondjuk megunom az esti salátámat. A legfőbb bajunk nem az ízével volt, mert az nagyon jó, hanem túl sűrűnek találtuk. Majd még kísérletezek vele, talán egy kis sütőpor, vagy szódabikarbóna segítene rajta. Gondolkodtam, mit is csinálhatnék a maradékkal. Aztán jött az ötlet, hogy lehetne belőle chips. És lett…..Na erre már mindketten azt mondtuk, hogy hmmm….. Ebből lesz még ismétlés, már csak azért is, mert kiváló ropogtatni való. Bolti chipset évek óta nem veszek, mert amennyi sót az tartalmaz az egy embernek egy havi adagja, de Gyerkőc azért szeret nassolgatni. Szerencsére az egészségtelen, szupermarket termékeket, már ő sem bírja megenni, túl sósnak, túl édesnek érzi és ennek én nagyon örülök. 

Hozzávalók:

30 dkg sárgaborsóliszt
10 dkg tönkölybúza fehérliszt
1 tk őrölt koriander
3 tk só
1 tk őrölt kurkuma
1 tk őrölt chilipor
1 tk garam masala
2 tk fokhagymapor
2 ek szezámmag (szárazon megpirítva)
3 apróra vágott paradicsom (én ezt legközelebb kihagyom)
olaj
0,5 l víz+ még egy kicsi
chilis szójavirsli (csak az omletthez)

A liszteket, a fűszereket és a pirított szezámmagot összekevertem, majd apránként hozzáöntöttem a vizet, annyit, hogy egy sűrű palacsintatésztát kaptam. Beletettem a paradicsomot. Egy palacsintasütőt kiolajoztam és mikor felforrósodott beleöntöttem egy adag tésztát és mint a palacsintát kisütöttem. A paradicsomot legközelebb azért hagyom ki, mert az a lényeg, hogy vékony tésztát süssünk ki a palacsintasütőben, de a paradicsom darabkák, bár nagyon finomak benne nehezítik ezt, ráadásul megfordítás után odasülnek a sütő aljához.
Aki csak omlettet szeretne, az ezen a ponton megállhat, és akkor feltétlenül tegye bele a paradicsomot és karikára vágott sült szójavirslivel egye. Akinek viszont chipsre fáj a foga, annak a továbbiakra is szüksége van.


A kész palacsintákból 6-6 háromszöget vágtam ki, majd alufóliával letakart sütőrácsra tettem és 150C os sütőben hőlégkeverésen 60 percig sütöttem, amíg a chips ropogósra sült. Félidőben megfordítottam őket. 
A széle jó ropogós lett, belül átsült, de kevésbé ropog, lehet, hogy pár percet kéne még sülnie, ezért fontos, hogy lehetőleg egyforma vékony legyen a tészta. Így is nagyon finom lett, engem a tortilla chipsre emlékeztet, persze az íze más és jóval kevesebb lisztet tartalmaz, meg hát elmaradt a bő olajban sütés is.
A fűszerezéssel lehet még játszani, ez most egy indiai, kicsit csípős ízvilág.

Nekem ebből az adagból 11-12 palacsinta lett.



10 megjegyzés:

  1. ha egyszerűbb házichipsre vágysz, ahhoz meg van egy olyan kis műanyag készlet (szeletelő meg tartó), amit a mikróba kell tenni, és ott sül ropogósra a krumpi. Nem kell hozzá semmi olaj. Ráadásul almával meg banánnal is meg lehet csinálni. :)

    http://global.ebay.com/Microwave_Banana_Potato_Chip_Maker_Slicer_Steamer_z12/220452818320/item

    Remélem, hogy jó lett a link! :)

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm szépen, aranyos vagy, de én a mikrohasználatot amikor csak lehet kerülöm, mert a mikrohullámok károsak az étel és ezáltal az ember számára. Nem mondom, hogy sok esetben nincs rá szükség, de az ételek elkészítéséhez soha nem használom. Az eszköz egyébként nagyon jó találmány lehet, kár, hogy nem fémből van, mert akkor a sütőben lehetne használni.

    VálaszTörlés
  3. Megint kíváncsian jöttem Hozzád chips-ügyben, és megint elmentettem a receptet. A gyerekeim imádják, csak soha nem kapnak. Egyszer ettek életükben, amikor megkóstolták. Majd most kapnak. Szezámmagom is van itthon, sárgaborsólisztem nincs, még nem is hallottam róla. Tönkölylisztem van. Majd valahogy összefésülöm...:) Nagyon tetszenek az írásaid, szívesen olvasom őket! :))

    VálaszTörlés
  4. Yasmine, ennek igazán örülök!:D A sárgaborsólisztet semmiképpen ne hagy ki, ha megcsinálod, mert nagyon kellemes ízhatása van. Csak tönkölylisztből nem fogod ugyanazt az eredményt kapni. Bioboltban be tudod szerezni, nem fog gondot okozni. Kíváncsi vagyok, mit szólnak hozzá a gyermekeid, majd írd meg! Az enyémnek nagyon ízlett! Mára még száradt egy kicsit, így még finomabb volt.

    VálaszTörlés
  5. A sárgaborsóliszten már én is gondolkodtam, ha jól emlékszem, a pakora is azzal készül! Engem is a tortilla chipsre emlékeztet, jó, hogy nem kell hozzá olaj!

    VálaszTörlés
  6. A pakórához inkább csicseriborsólisztet szokás használni, én azért használtam sárgaborsót, mert az volt itthon és el kellett használni.

    VálaszTörlés
  7. Szuper! Csak én is azon törpölök, hogy honnan veszek én sárgaborsó lisztet? Meg nem is láttam sehol :(

    VálaszTörlés
  8. Mian, szerintem nézz be a bioboltba, de azt is el tudom képzelni, hogy Németországban a szupermarketek biorészlegén is megtalálod! Ha mégsem, küldök neked Magyarországról!:))

    VálaszTörlés
  9. Nagyon jó ötletet adtál, pont ilyesmire volt szükségem egy nyers csatnihoz. Csicseriborsólisztből (nálam ez volt itthon) készítettem chipset hozzá, nagyon jó!

    VálaszTörlés
  10. Rossamela, nagyon örülök, hogy ízlett!:))

    VálaszTörlés