2009. július 28., kedd

Cukkini ropogós



Voltatok már úgy, hogy fogalmatok sem volt, hogy mit főzzetek, de ha megkérdeztétek a családot, amit mondtak ahhoz éppen akkor nem volt kedvetek? Van az úgy, hogy érzi az ember, hogy ha ezt az ételt ma meg kell főznöm, az muszájból lesz és akkor nem is sikerül olyan jól. Én olyankor mindig kitalálok valami kerettörténetet és azzal indokolom meg, hogy az a bizonyos kaja azon a napon miért nem jó. Olyankor elkezdik húzni a szájukat, teljesen jogosan, mert akkor meg mi a csudáért kérdezem meg. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy ha felteszem a kérdést, akkor sohasem törünk ki a paprikás krumpli - rizses hús – pörkölt, nokedli háromszögéből, mert hát eddig terjed a fantázia. Na az utóbbi időben senkit sem kérdezek meg. Kitalálom és csinálom. Nincs vita. Ez legtöbbször nagyon jól sül el.
Amikor készen van és az asztalra kerül, nézem az arcokat, főleg, ha valamilyen új receptet próbáltam ki (ez nálunk gyakori, öcsikém meg is állapította már, hogy nálunk ritkán lehet kétszer ugyanazt enni), igyekszem megfejteni, hogy vajon jó ötlet volt-e. A gyerkőc aranyos, nem hagy kétségek közt, az első falat után dicséri, ha ízlik neki. Neki amúgy is élmény főzni, mert nagyon hálás közönség. Férj már nehezebb eset, jól fejlett kritikai érzékkel. Sokszor már én nem bírom tovább és felteszem a kérdést: Naaaa milyen? Érkezik a rövid válasz: jó. Ennyi? – szoktam ilyenkor visszakérdezni, és már fortyogok is belül. 
Végül is a főzés egyfajta szeretet kifejezési mód. Nem azért csináljuk, mert nincs jobb dolgunk, nem csak azért, hogy legyen étel az asztalon, vagy mert egyébként szeretünk főzni. A legfinomabbat akarjuk azok elé tenni akiket a legjobban szeretünk és ha ez sikerül, jól esik néhány jó szó arról, hogy milyen finom, főleg, ha nem harapófogóval kell kihúzni. Ezt azt hiszem azok akik egyáltalán nem főznek kevésbé tartják fontosnak, talán észre sem veszik, hogy a másik mennyire ácsingózik egy kis dicséret után, ami a szeretet kifejezésének egy másik nyelve. Gondolom nem vagyok egyedül, ha azt gondolom, hogy nagyon jó érzés fürdeni egy kicsit a dicsőségben, ha valami igazán finom kerül a tányérba. Persze nem arról van szó, hogy akkor is isteníteni kell a szakácsot, ha valami mellécsúszott. Én azonnal önkritikát gyakorlok, ha valami nem üti meg a mércét. Inkább azokról az esetekről beszélek, amikor tudom, hogy jól sikerült, mégis lassan érkezik az elismerés. 
Na. Ez csak úgy kikívánkozott belőlem, kíváncsi vagyok rá, hogy másoknál ez hogyan működik. De, hogy most ebből hogyan kanyarodok a cukkini ropogós felé, fogalmam sincs. Azt hiszem egyszerűen csak leírom a receptet.

Hozzávalók:

3 nagyobb (de nem az óriás) cukkini
4 ek sárgaborsóliszt
8 ek zsemlemorzsa
barna rizsliszt
2 ek lenmagliszt
1 dl víz

fekete bors
1 tk őrölt koriander
3 g fokhagyma
4-5 szál újhagyma
olaj

A cukkiniket megmostam, de nem hámoztam meg, hanem nagylyukú reszelőn lereszeltem és kicsit besóztam, majd hagytam állni, hogy levet eresszen. A lenmaglisztet elkevertem a vízzel és félretettem, hogy egy kicsit megduzzadjon. 
A cukkinit kinyomkodtam, hozzáadtam a sárgaborsó lisztet, a zsemlemorzsát, a fűszereket, a lenmaglisztet, az összezúzott fokhagymát és a felaprított újhagymát. Annyi Barna rizslisztet adtam hozzá, hogy egy formázható massza lett. Egy serpenyőbe felforrósítottam egy bő ujjnyi olajat és kanállal féltenyérnyi darabokat szaggattam bele, néhány perc alatt ropogósra sütöttem. Mi babonézos újhagymás tepsis krumplival ettük. 

Ami nagyon jó ebben a receptben, hogy egyáltalán nem szívta meg magát olajjal. Legközelebb azt hiszem kipróbálom úgy is, hogy teszek bele egy kis sütőport is. A lisztek és a zsemlemorzsa mennyisége inkább csak irányadó, lehet velük játszani, mert hát cukkini és cukkini között nagy különbségek vannak.


18 megjegyzés:

  1. Az előszóban mintha magunkat látnám-hallanám... Habár azért időnként maguktól is dicsérni szoktak, de van, amikor harapófogós :)

    VálaszTörlés
  2. Hallo, hol vannak a fagyik?
    :DD

    Azt hittem, hogy már csak az lesz napokig...:D

    VálaszTörlés
  3. Igen, ezt mi is nagyon szeretjük, egy jó salátával ... Kicsit másképp készítem, de a végeredmény ugyanez a ropogós, laktató finomság. És guszta hozzá a krumpli is! :-))

    VálaszTörlés
  4. Katakonyha, megnyugodtam, hogy nem vagyok egyedül!:))

    Szepyke, a fagyik folyamatosan készülnek, de még nem tartom érdemesnek posztolásra. A mangós nagyon finom volt, de mennyiségileg kevés, utána jött egy csoki, na az nem fagyott meg a gépben, a fagyasztóból meg már fotózhatatlan volt, íze isteni. Ma csináltam egy málna szeder áfonyásat (maradékok hasznosítása), állag tökéletes, mennyiség nagyon jó, a gép elbánt 7,5 dl alapanyaggal mire kész lett tele volt az edény, csak elkövettem egy hibát, nem nyomtam át szűrőn, így a magok benne maradtak. Lassan vége a próbaüzemnek, jöhet a posztolás. Ha már így rákérdeztél: te mindig megvárod, hogy a gép elkezdjen kattogó hangot adni, vagy ha úgy itéled, hogy jó kikapcsolod?

    VálaszTörlés
  5. Yasmine, érdekelne, te hogyan készíted! Posztoltad már? Sikerült-e sárgaborsólisztet szerezned? Majd olvasd el a táplálkozás és az egészség posztnál, írtam neked!!!:))

    VálaszTörlés
  6. Nekem még csak egyszer kattogott, amikor megállítottam, és bele akartam szórni valamit. Én előbb leállítom, soha nem bírtam még kivárni, hogy "kattogjon"... De láttad a képeken, már előtte is van, hogy kanalazható az állaga. Persze, futottam már olyanba is, ami soha nem lett az... Most is van a hűtőben egy kókusz, nem fagyott meg, utána meg csákánnyal lehet csak adagolni...
    Szóval, nálam még nem kattogott a gép.

    VálaszTörlés
  7. Akkor jó, mert nálam sem. A csokinál nem győztem kivárni, szerintem az volt a gond, hogy csak 7 órát hűlt a tartó, a többinek meg jó lett az állaga hamarabb. A csákányos megoldás nálam is játszik sajnos, már ami bekerül a mélyhűtőbe. Van egy mascarponém, kiváncsi vagyok, hogy azzal is annyira megfagy-e? Csak azért halogatom a kipróbálását, mert hát mégiscsak sajt, én meg igazán vegán fagyira törekszem, persze már natur joghurt is belekerült, de ez még mindig jobb, mint ha a boltit venném.:))

    VálaszTörlés
  8. És aminek csokoládé az alapja?
    Nekem azok lettek a legkrémesebbek!
    Ráadásul iszonyat finomak voltak!

    VálaszTörlés
  9. Finom ez a cukkini...Most már kell vennem tényleg sárgaborsólisztet!!!

    Fagyi: volt, hogy kattogott a gépem, bele akartam még valamit keverni, de úgy már nem indult el...Akkor kattog, ha nem bír már keverni, nem?

    VálaszTörlés
  10. Szepyke, igen az nagyon krémes volt, de nem fagyott meg, csak a mélyhűtőben.

    Trinity, a leírás szerint, ha kész a fagyi akkor is kattogó hangot kéne adnia,de ez még nem derült ki számomra, mert nem vártam meg.

    VálaszTörlés
  11. Igen olvastam, köszönöm a lehetőséget.
    Először még próbálkozom itt a lakhelyemen,de most nem volt időm a napokban, majd sort kerítek arra is.
    A ropogósról:
    Eredetileg krumplival készítjük, ilyenkor persze lehet cukkinivel vagy tökkel. Teszünk bele reszelt vöröshagymát, fokhagymát, borsot, sót, pici pirospaprikát, 1 tojást és lisztet. Mi is kanállal szaggatjuk forró olajba, majd tejfölt teszünk a tetejére. Mi így szeretjük, a hagyományos módon, de biztosan "reform" módon is nagyon finom :-))

    VálaszTörlés
  12. Yasmine, igen ezt én is ismerem, inkább krumplival, csak én a tojás miatt nem szoktam csinálni. Nem ezt hívják tócsninak?

    VálaszTörlés
  13. Science Bloggers Association!
    Thank you so mutch!:)) I can't open your blog. The link is out of order.

    VálaszTörlés
  14. Nálunk úgy hívják, hogy beré. De igen, valóban tócsni, és társai. A többi nevét nem tudom, tájegységenként más. :-))

    VálaszTörlés
  15. Beré? De jó. Ezt az elnevezést még nem is hallottam! Mindig tanul az ember valamit.:))

    VálaszTörlés
  16. Én is krumpliból szoktam készíteni a lapcsánkát stb.(két posztban egyszer összegyűjtöttem a tájneveit). Cukkiniből viszont még sosem ettem!
    Meglepett, hogy nem szívja meg magát olajjal, lehet, hogy hamarosan kipróbálom!

    VálaszTörlés
  17. Renata, engem is meglepett, mert eddig más recepteknél azt tapasztaltam, hogy mindegyik egy kicsit olajos. Hát ez nem lett az. Lehet, hogy a sok liszt teszi, vagy valamelyik lisztnek lehet ilyen mellékhatása, nem tudom, de nagyon örültem neki, hogy így lett. És az íze is nagyon bejött. A sárgaborsótól kapott valami különleges ízt.

    VálaszTörlés