2009. július 15., szerda

Zöldséges quinoával töltött cukkini


Apukám a minap akkora cukkinivel állított be, hogy az ajtón is alig fért be vele. Na jó, ez azért enyhe túlzás volt, de az egészen biztos, hogy az ekkora méretű cukkiniket a természet is megtöltésre teremtette. Gondoltam összedobok valamilyen jóféle tölteléket a kamraszekrényem és hűtőm tartalmából. Vettem azért hozzá egy kis gombát, de a többit mind otthon találtam. Sajnos, vagy nem, de én felhalmozó típus vagyok, ami az élelmiszereket illeti. Zavar, ha nincs tele a szekrény olyan alapanyagokkal, amikre bármikor szükség lehet. Persze időnként szidom is magam, hogy mi a csudának veszek meg olyan dolgokat, amik „majd elfogy”, meg „majd jó lesz valamire” felkiáltással kerülnek be a kosaramba. Aztán szavatossági idő lejártával vagy gyors felhasználásra kerülnek, vagy -és azért ez is előfordul néha- mennek a kukába. Az utóbbi időben kínosan ügyelek arra, hogy ez utóbbi ritkán forduljon elő, mert bizony egy-egy Mediline-os bevásárlás nálunk sokezer forintos kiadást jelent, de azzal nyugtatom magam, hogy viszont a szupermarketek „csoda”kínálata nem teszi be a lábát a konyhámba. 
Ahhoz képest, hogy ez egy rögtönzött recept, nagyon finom lett, büszke vagyok rá, hogy az én „gyermekem” és máskor is az asztalra kerül majd.


Hozzávalók egy óriás cukkinihoz:

1 nagy cukkini (sajnos elfelejtettem lemérni, hogy súlyra mekkora, hossza 40 cm volt) 
1 kg gomba felszeletelve
1 kaliforniai paprika apró kockára vágva
2 cs újhagyma apróra vágva
1 fej lilahagyma apróra vágva
30 dkg quinoa
15 zsálya levél vékony csíkokra vágva

veganatura ételízesítő
fekete bors
olívaolaj

reszelt sajt



A cukkinit megmostam, de nem hámoztam meg, kettévágtam és kivájtam a belsejét. Az én cukkinim nagyon magos volt, ezért a belsejét nem használtam fel, de ha zsengébb, hozzátehetjük a zöldségekhez.
A quinoát megmostam és kétszeres vízben ételízesítővel fedő alatt, mint a rizst puhára főztem. Ezt úgy szoktam csinálni, hogy amikor elkezd forrni, leveszem a legkisebbre a lángot, nem kevergetem, amikor beszívta a vizet, ez körülbelül 20 perc, lezárom a lángot és még 10 percig hagyom a fedő alatt párolódni. Így nem ég le, nem fő szét és nem is marad kemény.
Közben az újhagymát, a lilahagymát egy kis olívaolajon megpirítottam, majd hozzádobtam a gombát, (és a cukkini kivájt belsejét, ha akarjuk) fűszereztem, amitől a gomba levet eresztett és fedő nélkül addig pirítottam, míg el nem főtt az összes leve. (Vizet nem kell hozzá tenni.) Mikor a gomba már majdnem puha, hozzáadtam a kaliforniai paprikát, majd mikor már kész beledobtam a vékony csíkokra vágott zsályát is. A zöldségeket hozzákevertem a quinoához és kész is volt a töltelék. (A töltelék nekem egy picit több lett, a maradékot valami máshoz köretként adhatjuk, vagy vegyünk egyel több cukkinit.)
A tölteléket beletöltöttem a cukkinikbe, aláöntöttem egy kis olajat és a már előmelegített sütőben 160 C-on hőlégkeverésen, alufólia alatt 45 percig sütöttem, amíg a cukkini megpuhult. Ekkor levettem a fóliát, megszórtam reszelt sajttal és még addig sütöttem, amíg a sajt ráolvadt a tetejére.

Amit legközelebb másképpen csinálok: Inkább alufóliát teszek a sütőbe és nem olajat, mert a cukkinit nem sóztam be, így nem engedett levet, viszont az olaj jól felforrósodott és amikor levettem a fóliát, össze vissza pattogott, füstölt, ráégett mindenre. Élmény volt kitakarítani utána….
Tüzes tepsis krumplival ettük.



6 megjegyzés:

  1. En is epp igy vagyok, nalam a szekreny van tele tobbfele gabonaval, babbal, masfel polc szemes dologgal, mert „majd elfogy”, es „majd jó lesz valamire” :-))))))))) Hajdina, arpagyongy, quinoa, kukorica, cous-cous, kulonfele rizs, tobbfele bab, meg me'g ki tudja mi nem. Annyi mindent lehet beloluk kesziteni, de valahogy legtobbszor csak a tesztat veszem le a polcrol vagy a krumplit ki a hutobol, ejnye, majd jo lesz valamire. Hiaba igyekszem tobbet fozni beloluk, ne csak finomitott akarmiket egyunk...

    VálaszTörlés
  2. Megnéztem ezt az izét magamnak, mert még nem is hallottam róla. :D Mindig tanul az ember.

    VálaszTörlés
  3. Ez tök jó!
    Quinoát én még csak párszor készítettem.
    Én is tárolok sok mindent, ne kelljen folyton vásárolni menni, egyre kevésbé szeretek bemenni a városba.

    VálaszTörlés
  4. Anett, megnyugodtam, hogy nem csak én tömöm tele a szekrényt. Megjegyzem tegnap kellett volna köles és nem volt. Hiányos a háztartásom...:)

    Szepyke, szerintem a quinoa az a gabonaféle, ami mindenkinek ízlik. Nekem a kedvenc gabonám a bulgur mellett. Olvastam valahol, hogy a köles nem nyerte meg a családod tetszését, hát ezzel nem járhatsz így. Szerintem jobb mint bármelyik rizs.

    Renata, megértelek, hogy egyre kevésbé szeretsz bemenni a városba. Sokszor én is azt érzem, hogy már túl nagy a forgatag.

    VálaszTörlés
  5. Az nem én voltam, én még nem csináltam kölest. Vagy nem emlékszem rá. Szerintem nem.
    :D

    VálaszTörlés
  6. Szepyke, igazad van bocsi Siccike írta a kommentet Vera Vega konyhájába. :))

    VálaszTörlés